“Traces and Shiny Evidence” by LABINAC

LABINAC Traces and Shiny Evidence, ph. Silvia Rivoltella

english below

 

 

 

Wall&decò
with
CARTEdition

by AtemporaryStudio

 

 

Our wallpaper is a reimagining of dreams, comfort and beauty.

– LABINAC

 

 

Ritorna il confronto con LABINAC su AtemporaryJournal – dopo l’intervista pubblicata nel 2021 a Maria Thereza Alves e Jimmie Durham – grazie alla splendida collaborazione in Wall&decò with CARTEdition.

Continuiamo il racconto dei sette progetti in collezione entrando nelle pieghe di “Traces and Shiny Evidences” la carta da parati e a firma di Maria Thereza Alves, Jimmie Durham, Jone Kvie, Elisa Strinna e Philip Modersohn.
Un progetto carico di poesia, potere evocativo, significati artistici ma anche personali. Concepito da Jimmie Durham in uno scambio serrato con Maria Theresa Alves, Traces and Shiny Evidences come wallpaper è l’evoluzione di un’opera omonima – a paper installation – da lui composta nel 2014 per la mostra personale alla Parasol Unit Foundation a Londra, alla quale ora si uniscono in un percorso corale, diversi livelli di intervento per mano degli altri artisti del collettivo.

 

 

Desideriamo riportare in modo integrale, per la sua sincerità e profondità di analisi, la descrizione del progetto così come presentata dal gruppo di artisti/designer:

Quando il 17 novembre 2021 è morto Jimmie Durham, uno dei Fondatori di LABINAC, l’idea di lavorare su una carta da parati era già nell’aria ma, nonostante l’incommensurabile perdita che questo evento ha portato all’interno del collettivo, il gruppo di designer non ha mai pensato di interrompere il percorso creativo iniziato insieme. Al contrario, la ricerca già cominciata su questo progetto è continuata sulla base del lavoro svolto fino a quel momento.
I designer sono partiti dagli schizzi originali che avevano: stampe grafiche a polvere che Jimmie Durham aveva realizzato con animali di peluche trasportati su carta che trasmettono una vivida espressione delle narrazioni interiori che questo immaginario visivo rappresenta tra comfort e sogni. L’intervento sullo sfondo — risultato di un processo pittorico collettivo — colorato, fluido, vivace, lavora sulle variazioni degli spazi astratti che non fissano narrazioni ma incoraggiano invece ulteriori sogni.

 

 

La volontà di coinvolgere Labinac in CARTEdition nasce dalla conoscenza di Maria Thereza e Jimmie e dalla loro capacità di non scindere l’arte dalla vita. Loro sono l’esempio – così come il collettivo nato per produrre pezzi unici di design a sostegno dei popoli indigeni d’America – in cui l’arte nasce e si completa all’interno della vita vera e vissuta. Sono artisti che producono opere di design per inserire in modo spontaneo l’arte nella quotidianità, così come Maria Thereza e Jimmie, nei vari viaggi e traslochi, si auto producevano l’arredo delle varie location che hanno abitato.
Ricordo lo spazio nel quartiere di San Lorenzo a Roma, non c’era scissione tra gli ambienti. L’insieme poteva essere comodamente una casa, bella e ospitale, così come un luogo di lavoro, di pensiero e di produzione. Tutto era arte e tutto era vero e denso di energia e vita. Con questo spirito, attraverso Wall&decò with CARTEdition, desideriamo propagare il gesto artistico in modo più intimo e domestico.

 

 

 

Wall&decò
with
CARTEdition

by AtemporaryStudio

 

 

Our wallpaper is a reimagining of dreams, comfort and beauty.

– LABINAC

 

The encounter with LABINAC in Atemporary Journal returns – following the interview published in 2021 with Maria Thereza Alves and Jimmie Durham – thanks to the wonderful collaboration with Wall & decò with CARTEdition. 

We continue the story of the seven projects in the collection by entering into “Traces and Shiny Evidences” the wallpaper from the designs of Maria Thereza Alves, Jimmie Durham, Jone Kvie, Elisa Strinna and Philip Modersohn.

A project charged with poetry, evocative power, artistic and also personal meanings. Conceived by Jimmie Durham in a close exchange with Maria Theresa Alves, the wallpaper Traces and Shiny Evidences has evolved from a work of the same name – a paper installation – composed by him in 2014 for the solo exhibition at the Parasol Unit Foundation in London, which now becomes part of a combined journey, with different levels of intervention from the hands of the other artists of the collective. 

 

 

We would like to report in full, for its sincerity and depth of analysis, the description of the project as presented by the group of artists / designers:  

When Jimmie Durham, one of the Founders of LABINAC, died on November 17th in 2021, the idea of working on a wallpaper was already in the air but, despite the immeasurable loss that this event brought inside the collective, the group of designers never thought of interrupting the creative path they had begun together. On the contrary, they continued to carry on the investigations which had already commenced on this project based on the work done up to that moment. They therefore started from the original sketches: graphic powder prints that Jimmie had made with stuffed animals that were transported onto paper convey a vivid expression of the inner narratives that this visual imagery represents, somewhere between comfort and dreams. The activity in the background – the result of a collective painting process – colourful, fluid, lively, works on the variations of abstract spaces that fix no narratives but instead encourage further dreams.

 

 

The desire to involve Labinac in CARTEdition stems from an acquaintance with Maria Thereza and Jimmie and their ability not to separate art from life. They are an example – in addition to the collective created to produce unique pieces of design in support of the indigenous peoples of America – where art is born and is completed within life, real and lived. They are artists who produce design works in order to spontaneously insert art into everyday life, just as Maria Thereza and Jimmie, in their various journeys and relocations, made the furnishings of the various locations they lived in for themselves. 

I remember the space in the San Lorenzo district in Rome, there was no division between the living-areas. The structure could comfortably be a beautiful and hospitable home, as well as a place of work, thought and production. Everything was art, and everything was true and full of energy and life.  With this spirit, through Wall & decò with CARTEdition, we want to propagate the artistic action in a more intimate and domestic way.

 

 

wallanddeco.com